Skip to: Content
Skip to: Site Navigation
Skip to: Search


Why Al Jazeera bought Al Gore's Current TV (+video)

Al Jazeera's purchase of Current TV, the news network cofounded by former Vice President Al Gore, boosts Al-Jazeera's reach in the US nearly ninefold to about 40 million homes. Jazeera plans to add more US bureaus and transform Current TV to 'Al-Jazeera America.'

(Page 2 of 2)



But there may be a culture clash at the network. Dave Marash, a former "Nightline" reporter who worked for Al-Jazeera in Washington, said he left the network in 2008 in part because he sensed an anti-American bias there.

Skip to next paragraph

Al-Jazeera English went on the air in November 2006. It moved quickly to establish a strong presence on the Internet, launching web streaming services and embracing new social media services such as Twitter in part to compensate for its lack of a presence on U.S. airwaves.

The English news network has a different news staff and a separate budget from the Arabic network, which launched in 1996. They and the company's growing stable of other Al-Jazeera branded channels are overseen by Sheik Ahmed bin Jassim Al Thani, a member of Qatar's royal family.

Sheik Ahmed took over last year following the abrupt resignation of the company's longtime Palestinian head, Wadah Khanfar, who was widely credited with helping build Al-Jazeera into an influential global brand. In his departure note to staff, he said he was leaving behind "a mature organization" that "will continue to maintain its trailblazing path."

Both the English and the Arabic channels actively covered the protests, violence and political upheaval that have become known as the Arab Spring.

Current, meanwhile, began as a groundbreaking effort to promote user-generated content. But it has settled into a more conventional format of political talk television with a liberal bent. Gore worked on-air as an analyst during its recent election night coverage.

Its leading personalities are former New York Gov. Eliot Spitzer, former Michigan Gov. Jennifer Granholm and Cenk Uygur, a former political commentator on MSNBC who hosts the show called "The Young Turks." Current signed Keith Olbermann to be its top host in 2011 but his tenure lasted less than a year before it ended in bad blood on both sides.

Current has largely been outflanked by MSNBC in its effort be a liberal alternative to the leading cable news network, Fox News Channel.

Current hired former CNN Washington bureau chief David Bohrman in 2011 to be its president. Bohrman pushed the network to innovate technologically, with election night coverage that emphasized a conversation over social media.

Current TV, founded in 2005 by former vice president Gore and Joel Hyatt, is expected to post $114 million in revenue in 2013, according to research firm SNL Kagan. The firm pegged the network's cash flow at nearly $24 million a year.

___

AP Television Writer David Bauder in New York and AP writer Adam Schreck in Baghdad contributed to this report.

Copyright 2013 The Associated Press.

  • Weekly review of global news and ideas
  • Balanced, insightful and trustworthy
  • Subscribe in print or digital

Special Offer

 

Editors' picks

Doing Good

 

What happens when ordinary people decide to pay it forward? Extraordinary change...

Danny Bent poses at the starting line of the Boston Marathon in Hopkinton, Mass.

After the Boston Marathon bombings, Danny Bent took on a cross-country challenge

The athlete-adventurer co-founded a relay run called One Run for Boston that started in Los Angeles and ended at the marathon finish line to raise funds for victims.

 
 
Become a fan! Follow us! Google+ YouTube See our feeds!