Angola's ruling party claims victory in presidential election

Raul Danda, vice president of the opposing UNITA party, said results from its own count 'completely contradict' MPLA's assertion of victory.

Bruno Fonseca/AP
Voters stand in line to cast their votes at a polling station in presidential elections in Luanda on Aug. 23, 2017.

Angola's ruling party said Thursday it won a majority in the country's election with five million votes counted so far, opening the way for the defense minister to succeed President Jose Eduardo dos Santos after his 38-year rule, the Portuguese news agency Lusa reported. The MPLA party concluded it had won Wednesday's election after reviewing data relayed by its delegates from polling stations nationwide, said Joao Martins, a senior official at the party's headquarters in Luanda, the capital.

Mr. Martins said Defense Minister Joao Lourenco would therefore succeed dos Santos, who took power in 1979, according to Lusa. The report came as the main opposition UNITA party alleged that police fired shots and made arrests near some polling stations as people voted in Huambo city. Election officials, however, said the vote went smoothly despite minor problems and delays.

Raul Danda, vice president of the UNITA party, said results from its own count "completely contradict" the ruling party's assertion of victory, Lusa reported. Angola's election commission has not released any results of the vote. About 9.3 million Angolans were registered to vote for the 220-member National Assembly; the winning party then selects the president.

Mr. Lourenco, 63, is a former governor who fought in the war against Portuguese colonial rule as well as the long civil war that ended in 2002. Lourenco has pledged to fight graft and is seen as a symbol of stability and even incremental change. Oil-rich Angola is beset by widespread poverty, corruption, and human rights concerns, though some analysts believe new leadership could open the way to more accountability.

Critics, however, point to entrenched patronage networks benefiting an elite that includes Isabel dos Santos, the president's daughter and head of the state oil company Sonangol, and Jose Filomeno dos Santos, a son in charge of the country's sovereign wealth fund.

Jose Eduardo dos Santos, 74, is expected to remain ruling party leader, though there are concerns about his health since he received medical treatment in Spain this year. Angolan rights activists have alleged that the ruling MPLA party unfairly used state machinery ahead of Wednesday's election, noting that most media coverage focused on the MPLA campaign. Opposition parties have said there were irregularities ahead of the voting.

Election observers from other African countries monitored the vote, but the European Union did not send a full-fledged observer mission because it said the Angolan government wanted to impose restrictions, including limited access to polling stations around the country.

This story was reported by The Associated Press.

You've read  of  free articles. Subscribe to continue.

Dear Reader,

About a year ago, I happened upon this statement about the Monitor in the Harvard Business Review – under the charming heading of “do things that don’t interest you”:

“Many things that end up” being meaningful, writes social scientist Joseph Grenny, “have come from conference workshops, articles, or online videos that began as a chore and ended with an insight. My work in Kenya, for example, was heavily influenced by a Christian Science Monitor article I had forced myself to read 10 years earlier. Sometimes, we call things ‘boring’ simply because they lie outside the box we are currently in.”

If you were to come up with a punchline to a joke about the Monitor, that would probably be it. We’re seen as being global, fair, insightful, and perhaps a bit too earnest. We’re the bran muffin of journalism.

But you know what? We change lives. And I’m going to argue that we change lives precisely because we force open that too-small box that most human beings think they live in.

The Monitor is a peculiar little publication that’s hard for the world to figure out. We’re run by a church, but we’re not only for church members and we’re not about converting people. We’re known as being fair even as the world becomes as polarized as at any time since the newspaper’s founding in 1908.

We have a mission beyond circulation, we want to bridge divides. We’re about kicking down the door of thought everywhere and saying, “You are bigger and more capable than you realize. And we can prove it.”

If you’re looking for bran muffin journalism, you can subscribe to the Monitor for $15. You’ll get the Monitor Weekly magazine, the Monitor Daily email, and unlimited access to CSMonitor.com.