Russia gives WikiLeaks' Julian Assange a TV platform

The state-funded Russian satellite news network Russia Today will air a television series hosted by WikiLeaks founder Julian Assange, still under house arrest in Britain.

Kirsty Wigglesworth/AP/File
This December 2011 file photo shows WikiLeaks founder Julian Assange as he pauses as he makes a statement to media gathered outside the High Court in London. Starting in March, Mr. Assange will host his own show on Russia Today.

WikiLeaks founder and controversy magnet Julian Assange has been driven off the Internet, deprived of funding and placed under house arrest. Now he will get his chance to strike back, courtesy of the Kremlin.

Starting in March, Mr. Assange will host a 10-part series of interview programs with "key political players, thinkers and revolutionaries" on Russia Today (RT), a state-funded English-language satellite news network which claims to reach more than 85 million viewers in the US alone.

According to a statement on his website, the new Assange series will explore the "upheavals and revolutions" that are shaking the Middle East and expose how "the deterioration of the rule of law has demonstrated the bankruptcy of once leading political institutions and ideologies" in the West.

Entitled "The World Tomorrow," the show will be filmed by an RT satellite crew at Ellingham Hall, the remote manor house 130 miles north of London. It's the same place Assange has been under house arrest since December 2010 awaiting a Supreme Court decision on his extradition to Sweden to face sexual assault allegations.

There is no word on which "key personalities" Assange will get to interview, but at least one British newspaper, The Guardian, has published its own wish list of people it would like to see go head-to-head with him, including former British Prime Minister Tony Blair, media tycoon Rupert Murdoch, and US Secretary of State Hillary Rodham Clinton.

"Through this series I will explore the possibilities for our future in conversations with those who are shaping it," Assange said in his statement. "Are we heading towards utopia, or dystopia and how we can set our paths? This is an exciting opportunity to discuss the vision of my guests in a new style of show that examines their philosophies and struggles in a deeper and clearer way than has been done before."

The network says the series could reach as many as 600 million viewers worldwide.

The six-year-old Russia Today, which seems far better funded than most media these days, has battled accusations that it is a Kremlin vanity project since its inception.

The station tends to tiptoe gingerly around the controversies of Russian politics, but aggressively applies its own slogan – "Question More" – in its coverage of Western affairs and particularly the global role of the US.

In 2010 it opened a full-time US TV channel, RT America, which produces independent content on US politics and economics from what it calls an alternative – critics say anti-American – point of view.

Hiring Assange would seem a perfect fit for RT. Worries that WikiLeaks might dump a lot of embarrassing material about the Russian government into Internet never panned out.

However, the thousands of US diplomatic cables that it did release proved to be the gift-that-keeps-on-giving for critics and rivals of Washington, including the Kremlin.

"We liked a lot of the WikiLeaks revelations. It was very much in sync with what Russia Today has been reporting about the Arab Spring, and about the duplicitous policies of the US and its allies all along," says Peter Lavelle, a senior journalist with RT and host of its Cross Talk public affairs program.

"I think the Russian government will be pleased [to see Assange working on RT]. It's a soft power coup for Russia," he adds.

You've read  of  free articles. Subscribe to continue.

Dear Reader,

About a year ago, I happened upon this statement about the Monitor in the Harvard Business Review – under the charming heading of “do things that don’t interest you”:

“Many things that end up” being meaningful, writes social scientist Joseph Grenny, “have come from conference workshops, articles, or online videos that began as a chore and ended with an insight. My work in Kenya, for example, was heavily influenced by a Christian Science Monitor article I had forced myself to read 10 years earlier. Sometimes, we call things ‘boring’ simply because they lie outside the box we are currently in.”

If you were to come up with a punchline to a joke about the Monitor, that would probably be it. We’re seen as being global, fair, insightful, and perhaps a bit too earnest. We’re the bran muffin of journalism.

But you know what? We change lives. And I’m going to argue that we change lives precisely because we force open that too-small box that most human beings think they live in.

The Monitor is a peculiar little publication that’s hard for the world to figure out. We’re run by a church, but we’re not only for church members and we’re not about converting people. We’re known as being fair even as the world becomes as polarized as at any time since the newspaper’s founding in 1908.

We have a mission beyond circulation, we want to bridge divides. We’re about kicking down the door of thought everywhere and saying, “You are bigger and more capable than you realize. And we can prove it.”

If you’re looking for bran muffin journalism, you can subscribe to the Monitor for $15. You’ll get the Monitor Weekly magazine, the Monitor Daily email, and unlimited access to CSMonitor.com.