China: Al Jazeera reporter expelled for 'breaking Chinese laws'

Chinese authorities forced Al Jazeera English to close its China news operations, and suggested that its reporter had broken unspecified laws and behaved unethically.

Jason Lee/Reuters
A picture of Al Jazeera correspondent Melissa Chan is seen at their China bureau office, in Beijing Tuesday, May 8. Al Jazeera has closed the China bureau for its English channel after Chinese authorities refused to renew Chan's visa, marking the first such expulsion of an accredited foreign correspondent since 1998.

The Chinese government refused to explain Tuesday why it had expelled the the English language correspondent of Al Jazeera, but hinted at charges she had broken Chinese laws and behaved unethically.
 
“Foreign journalists should abide by Chinese laws and regulations and abide by professional ethics,” Foreign Ministry spokesman Hong Lei said, in answer to a question as to why the correspondent, Melissa Chan, had been expelled from the country.

“I think the relevant journalists are very clear about what kind of regulations they have broken,” Mr. Hong added.
 
Ms. Chan’s expulsion marks the first time an accredited foreign correspondent living in China has been ejected since 1998. Her departure prompted the Qatar-based Al Jazeera English channel to close its Beijing bureau, a spokesman for the network said on Tuesday.

Though Hong would not explain what motivated the Chinese Foreign Ministry to refuse to renew Chan’s press credentials, without which she was not allowed to live here,  Chinese officials are known to have expressed their anger at a documentary that Al Jazeera aired last November on the alleged use of slave labor by prisoners in Chinese jails.
 
Hong told Scandinavian correspondents privately at a recent dinner that the documentary had been "fabricated" according to two of the reporters present.
 
Ms. Chan played no role in making the program, which was produced by Al Jazeera’s London bureau, according to a spokesman for the channel.
 
In his comments to reporters Tuesday, Hong suggested that the Chinese government reserved the right to deny journalist visas to reporters whose coverage it deemed unfair. “We welcome foreign journalists to report objectively in China,” he said. “We have dealt with foreign journalists in accordance with rules and regulations as well as the actual performance of the journalists.”
 
During talks between Chinese and Al Jazeera officials earlier this year, the Chinese also accused Chan of unspecified violations of Chinese law. A spokesman for the channel said that Al Jazeera had repeatedly asked for clarification of the nature of these violations but had not been given one.
 
Chan had made a reputation for herself with a number of investigative reports on issues about which the Chinese authorities are sensitive, such as the violent confiscation of farmers’ land for development projects and the incarceration of citizens protesting such behavior in illegal “black jails” in Beijing.
 
The Chinese government’s refusal to renew Chan’s accreditation beyond the end of March or to accredit a replacement correspondent left Al Jazeera with “no choice other than to close its Beijing bureau,” the channel said in its statement.
 
Protesting the expulsion, the Foreign Correspondents’ Club of China said Chan’s ejection fit “a recent pattern of using journalist visas in an attempt to censor and intimidate foreign correspondents in China.”
 
In a survey of its members last year, the FCCC said, it had found 27 cases over the previous two years in which the Chinese authorities had made foreign reporters wait more than four months for visa approval, and 28 cases in which permanent postings or reporting visits had been canceled because requests for the required visas had been rejected or ignored by the Chinese authorities.
 
In six cases, reporters said they had been told by Foreign Ministry officials that their bureaus’ visa applications had been rejected or put on hold due to the content of the bureaus’ or the applicant’s previous coverage of Chinese affairs.
 
The FCCC said it “believes that foreign news organizations, not the Chinese government, have the right to choose who works for them in China, in line with international standards.”
 
“Just as China news services cover the world freely, we would expect that same freedom in China for any Al Jazeera journalist,” the channel’s director of news, Salah Negm, said in a statement about Chan’s expulsion. He said Al Jazeera would “continue to work with the Chinese authorities in order to reopen our Beijing bureau.”
 
Chan was refused a standard one-year foreign correspondent’s accreditation at the end of last year. Instead she was given a two-month credential that was extended until the end of March.
 
On Monday evening she left China for the United States, where she has been offered a Knight Fellowship at Stanford University.
 
Editor’s note: Peter Ford is the Vice President of the Foreign Correspondents’ Club of China, whose statement is quoted in the above article.

Get daily or weekly updates from CSMonitor.com delivered to your inbox. Sign up today.

You've read  of  free articles. Subscribe to continue.

Dear Reader,

About a year ago, I happened upon this statement about the Monitor in the Harvard Business Review – under the charming heading of “do things that don’t interest you”:

“Many things that end up” being meaningful, writes social scientist Joseph Grenny, “have come from conference workshops, articles, or online videos that began as a chore and ended with an insight. My work in Kenya, for example, was heavily influenced by a Christian Science Monitor article I had forced myself to read 10 years earlier. Sometimes, we call things ‘boring’ simply because they lie outside the box we are currently in.”

If you were to come up with a punchline to a joke about the Monitor, that would probably be it. We’re seen as being global, fair, insightful, and perhaps a bit too earnest. We’re the bran muffin of journalism.

But you know what? We change lives. And I’m going to argue that we change lives precisely because we force open that too-small box that most human beings think they live in.

The Monitor is a peculiar little publication that’s hard for the world to figure out. We’re run by a church, but we’re not only for church members and we’re not about converting people. We’re known as being fair even as the world becomes as polarized as at any time since the newspaper’s founding in 1908.

We have a mission beyond circulation, we want to bridge divides. We’re about kicking down the door of thought everywhere and saying, “You are bigger and more capable than you realize. And we can prove it.”

If you’re looking for bran muffin journalism, you can subscribe to the Monitor for $15. You’ll get the Monitor Weekly magazine, the Monitor Daily email, and unlimited access to CSMonitor.com.