Venezuela's last independent newspaper struggles to continue publishing

Venezuelan President Nicolas Maduro's government regularly singles out El Nacional's coverage for public criticism. A fine imposed in one government official's defamation lawsuit could lead to the closure of the resource-strapped paper.

Adriana Loureiro/Reuters
A general view of the near-empty newsroom of El Nacional newspaper in Caracas, Venezuela, on June 14, 2018. Staffing at the newspaper is currently one-fifth of the 2,000 employees it had a decade ago.

Three hours before Venezuela's El Nacional newspaper goes to print, a bare-bones staff of 20 journalists toils in its vast newsroom, surrounded by empty desks.

A poster on a wall warns employees not to steal toilet paper while another asks for medicine for a reporter's mother, as the scarcity of basic goods that has forced over a million people to leave Venezuela also takes its toll on the country's last independent national newspaper.

Printing the paper has become a daily struggle, its editors say. Currency controls imposed by the Venezuelan government are strangling imports, meaning newsprint, ink, and printing equipment are scarce.

Now, however, El Nacional finds itself at a potentially perilous juncture after President Nicolas Maduro's top lieutenant successfully sued for defamation in a Venezuelan court.

Diosdado Cabello, head of Venezuela's powerful Constituent Assembly, sued El Nacional in 2015 after it re-published an article from Spanish newspaper ABC reporting he was under investigation by US authorities for drug trafficking.

Mr. Cabello has denied any involvement in the drug trade. He says there is no proof against him and the accusations are aimed at tarnishing his reputation.

While pro-government newspapers like Ultimas Noticias operate freely in Venezuela, El Nacional often finds itself in the crosshairs of Mr. Maduro's ruling Socialist party.

El Nacional’s independent reporting and headlines documenting power cuts, allegations of electoral fraud, and strikes by desperate workers have prompted senior government leaders to regularly single out El Nacional's coverage for public criticism.

Maduro's supporters have assailed the paper as biased and accuse it of trying to precipitate his ouster. El Nacional denies this and says it accurately covers the current crisis.

The paper says the report it published in January 2015 was correct. In May, the US Treasury sanctioned Cabello, freezing his assets and imposing a travel ban, and said in a statement he had organized drug shipments from Venezuela to Europe and shared the profits with Maduro, who is also under US sanctions.

A suit brought by Cabello against the Wall Street Journal in 2015 for reporting his alleged links to drug trafficking was dismissed by US courts. A spokeswoman for Dow Jones, which publishes the Journal, said the newspaper did not face any legal action in Venezuela related to that reporting.

In June, a tribunal in Caracas ordered El Nacional to pay Cabello the 1 billion bolivars he demanded in 2015 for libel for publishing the ABC story. Due to hyperinflation, that is worth just $300 today but the court said it should be adjusted for price rises.

As the central bank has not published inflation data for three years, it is unclear how high the final award might be but according to Cabello it could potentially amount to hundreds of millions of dollars.

"I swear to you I will make you pay," Cabello said on his weekly state TV show in June, referring by name to El Nacional's owner Miguel Henrique Otero, who recently emigrated to Spain.

Cabello showed a mocked-up front page of El Nacional entitled "The Wall Street Furrial," named after his hometown of El Furrial, fueling speculation by pro-government legislators that he would seize the newspaper if it could not pay the fine.

Asked by Reuters about his plans, Cabello said his lawyer had asked the court to update the fine using the expected 2018 inflation rate the newspaper published in June of 300,000 percent – based on a calculation by Venezuela's opposition-controlled National Assembly.

"As El Nacional never lies, the figure should be what they put on their front page," Cabello said, adding that inflation for the previous two years should also be taken into account.

The court said in its ruling it would assign an independent expert to calculate how to update the fine but did not say who that would be.

El Nacional's lawyer Juan Garanton said the newspaper had appealed the ruling. The court's decision makes no mention of what would happen if the it is unable to pay but Mr. Garanton said Cabello would have no right to seize the paper.

Under Venezuelan commercial law, if a company does not pay a court-imposed fine, the tribunal can seize its assets for auction.

"I don't think he wants the paper.... What he wants is to disrupt it," Garanton said.

Mr. Otero, whose grandfather founded the paper 75 years ago, declined to comment on the fine or the possibility of a takeover.

In a phone interview from Madrid, he said advertising on El Nacional's foreign-hosted website was earning it valuable hard currency to keep the publication going.

"We're going to try to maintain the print edition until the end, even if it's just a page, because it's politically symbolic," he said.

In addition to the prospect of a punishing fine, El Nacional faces other challenges. Staffing at the newspaper is one-fifth of the 2,000 employees it had over a decade ago. More staff join the exodus of Venezuelans emigrating each week, editor-in-chief Patricia Spadaro said.

"They can't endure the crisis," Ms. Spadaro said, surrounded by dozens of empty cubicles. The United Nations estimates that 1 million Venezuelans left the country between 2015 and 2017, from a population of around 32 million.

Due to lack of paper, El Nacional says its circulation has dwindled to 20,000 copies, just one-tenth of what it was a decade ago.

Spadaro said a nationalized company that controls paper distribution, the Alfredo Maneiro Editorial Corporation, did not sell to El Nacional. Instead, the newspaper buys from a joint-venture of major Latin American newspapers, importing supplies by ship.

"There has been a policy to suffocate the independent media in Venezuela," Spadaro said.

Neither the Information Ministry nor the Maneiro Corporation, controlled by the ministry, responded to multiple requests for comment.

This story was reported by Reuters.

You've read  of  free articles. Subscribe to continue.

Dear Reader,

About a year ago, I happened upon this statement about the Monitor in the Harvard Business Review – under the charming heading of “do things that don’t interest you”:

“Many things that end up” being meaningful, writes social scientist Joseph Grenny, “have come from conference workshops, articles, or online videos that began as a chore and ended with an insight. My work in Kenya, for example, was heavily influenced by a Christian Science Monitor article I had forced myself to read 10 years earlier. Sometimes, we call things ‘boring’ simply because they lie outside the box we are currently in.”

If you were to come up with a punchline to a joke about the Monitor, that would probably be it. We’re seen as being global, fair, insightful, and perhaps a bit too earnest. We’re the bran muffin of journalism.

But you know what? We change lives. And I’m going to argue that we change lives precisely because we force open that too-small box that most human beings think they live in.

The Monitor is a peculiar little publication that’s hard for the world to figure out. We’re run by a church, but we’re not only for church members and we’re not about converting people. We’re known as being fair even as the world becomes as polarized as at any time since the newspaper’s founding in 1908.

We have a mission beyond circulation, we want to bridge divides. We’re about kicking down the door of thought everywhere and saying, “You are bigger and more capable than you realize. And we can prove it.”

If you’re looking for bran muffin journalism, you can subscribe to the Monitor for $15. You’ll get the Monitor Weekly magazine, the Monitor Daily email, and unlimited access to

QR Code to Venezuela's last independent newspaper struggles to continue publishing
Read this article in
QR Code to Subscription page
Start your subscription today