Skip to: Content
Skip to: Site Navigation
Skip to: Search


In a changed Tunisia, dismay over an unchanged media

Many Tunisians who supported the revolution are dismayed by the continued presence of print and TV reporters who never challenged the status quo under former President Ben Ali.

(Page 2 of 2)



In the same edition the magazine also heaped praise on Imed Trabelsi, a construction magnate and Ben Ali's nephew, who was then mayor of La Goulette, a booming suburb of the capital. Featuring a large picture of its smiling subject, the story gushed: "With a young, dynamic and consistent team led by Mr. Imed Trabelsi, you can't help but be innovative — creative thinkers whose purpose is none other than the interests of the city and its residents."

Skip to next paragraph

Trabelsi, however, was better known to Tunisians as a dissolute businessman who in 2006 reportedly stole a yacht from a prominent French banker. The theft "came to light when the yacht, freshly painted to cover distinguishing characteristics, appeared in the Sidi Bou Said harbor" outside Tunis, a US diplomat in Tunis wrote in a secret June 2008 cable that was obtained by WikiLeaks. (The incident caused a diplomatic kerfuffle with France and the yacht was quickly returned.)

Krichen said that the decision to print the article lay with the publisher, and he defended his judgment.

"If he refused to print it, I don't know what risks he would have run, and I wouldn't have accepted them in his place," Krichen said. "He thought he didn't have much choice."

The reaction online was scathing — and it got worse for Krichen after he began appearing on television as a political commentator following Ben Ali's resignation. He wrote a lengthy article defending himself on a French-language website, pointing out that he didn't explicitly endorse Ben Ali's party during the 2004 and 2008 elections and that in a three-decade career he never earned any official prizes or recognition from the regime.

Many Tunisians nevertheless felt that Krichen couldn't cast himself credibly as on the side of the revolutionaries.

"Simply put: was this article ... truly published by Realites or was it a fake? And were you at the time the editor-in-chief or not?" a commenter named "tunisien" wrote on one website March 25. "If the answer to both questions is yes, how do you square that with the critical and uncompromising attitude that you claim you've always had toward the former regime?"

Other veteran media figures have also come in for derision.

A popular YouTube video showed Nabil Karoui, the CEO of Nessma, a major private television station, appearing on air before the revolution and calling Ben Ali "our father, the man who hates injustice." It then cuts to a clip of an emotional Karoui after the revolution, saying, "We managed to kick out a dictator and the mafia around him, whom we've all been tortured by."

What that means is that those who support change in the country are still looking for media figures who represent them.

The revolutionaries "don't pay attention to the old media. They don't trust them," said Zied El Heni, who took over as editor of La Presse, a government-run French-language daily, after staff members forced their long-serving editor to resign in January.

Permissions

Read Comments

View reader comments | Comment on this story