Skip to: Content
Skip to: Site Navigation
Skip to: Search


The 'mouse' that caused an uproar in China

By Staff writer of The Christian Science Monitor / November 6, 2003



BEIJING

The "stainless-steel mouse" is her cyber nom de plume. Her name is Liu Di, and in the one picture available, she has a young face and a wide, shy smile. Until the authorities tracked her down a year ago Friday, she was one of the most famous Internet web masters in China.

Skip to next paragraph

A third-year psychology student at Beijing Normal University, Ms. Liu formed an artists club, wrote absurdist essays in the style of dissident Eastern-bloc writers of the 1970s, and ran a popular web-posting site. Admirers cite her originality and humor: In one essay Liu ironically suggests all club members go to the streets to sell Marxist literature and preach Lenin's theory, like "real Communists." In another, she suggests everyone tell no lies for 24 hours. In a series of "confessions" she says that China's repressive national-security laws are not good for the security of the nation.

But since Nov. 7, 2002, when plain-clothes police made a secret arrest, Liu has not been heard from. No charges have been filed; her family and friends may not visit her, sources say; and, in a well-known silencing tactic, authorities warn that it will not go well for her if foreign media are informed of her case.

Experts have debated for several years now whether expression in China is opening up or whether a steady stream of key arrests or removals of Chinese writers and editors means that speech is being diminished. Some argue that while individuals like Liu and others are detained, in the long run overall media freedoms in China are expanding, due to the rise of commercial press competition.

Such arguments, however, do not hold up in another recent prominent case - a loss of editorial freedom inside Southern Weekend. The Guangdong weekly has been known for years as China's most crusading journal. Yet since 2001 Southern Weekend has lost two editors and nearly half its lucrative circulation of 1.2 million, due to censoring policies. Some readers have started circulating a "eulogy" for the weekly.

The magazine, which combined liberal thinking and market savvy in the booming commercial zone of the south China coast, made a name for itself in the 1990s with pioneering pieces about crime gangs, bad bank loans, and sleazy local officials - all previously taboo subjects. Among Chinese journalists, the magazine was famous for simultaneously publishing exposés about injustice or exploitation, and writing the official self-criticism and apology letter about why it was wrong to publish such stories.

Yet editor Jiang Yi Ping made many enemies and was finally replaced by a company man, Xiang Xi, last year. Mr. Xiang's initial answer to a major loss of ad revenue and the resignation of more than a dozen top journalists, was to reduce salaries. However this did not bring the desired result, and Xiang and the staff started to tussle with their management overlords to reinstitute a feisty editorial identity designed to halt plummeting circulation. That brought the ax down on Xiang.

Two months ago Zhai Min Lei, one of the last well-known investigative reporters from Southern Weekend, resigned. The proximate issue was the killing of a story that criticized the local Nanjing government for laxity in protecting a famous Ming-era tomb from vandalism. But Mr. Zhai's five-page resignation letter cited deeper problems, such as a complete whitewash of SARS stories. The new editorial policy, enforced by incoming editor Zhang Dongmin, formerly of the Guangdong propaganda ministry, "would rather deny the journalist than fight for the article with officials," writes Zhai.

Permissions